Trivsel på Asnæs Skole

Trivsel

Asnæs Skole har fokus på trivsel og inklusion, hvor såvel lærer-/pædagogteams, vejledere og forældre er væsentlige faktorer. For at opbygge bl.a. trivselsfremmende adfærdsformer, arbejdes på hele skolen med respekten og forståelsen for hinandens forskelligheder.

I trivselsarbejdet bruger vi materiale fra triv.nu, som er funderet i basale styrkeområder, som understøtter barnets følelse af kompetence således, at det i tryghed kan involvere sig u nye og ukendte opgaver, aktiviteter eller udfordringer. Barnet lærer egne ressourcer at kende og får indsigt i, hvad det er god til - og også hvordan disse styrker kan bruges til at løse problemer i fremtiden. Dette er med til at sikre, at eleverne via egne styrker får respekt og forståelse for hinandens forskelligheder.

For Asnæs skole gælder, at et rart sted at være er et godt sted at lære, fordi glade børn lærer bedre.

Faglige, sociale og personlige kompetencer

På årgangenes årlige klassekonferencer er der fokus på elevens faglige, personlige og sociale udvikling. Her bidrager alle med en anderkendende tilgang ud fra Bo Hejlskovs 11 principper. Vores dygtige AKT-medarbejdere arbejder ud fra trivselsrapporter og -test med værdier som respekt, accept og tillid, både på individ-niveau og i klassesammenhænge. Vores vigtigste opgave er at udvikle eleverne til at være nysgerrige, bevidste og ansvarlige, at skabe livsduelige mennesker, som aktivt kan tage del i vores demokratiske samfund.