Åben Skole i Asnæs

Asnæs Skole er beliggende midt i Odsherred tæt på både skov og strand og lige midt i GEOPARK ODSHERRED, som giver gode muligheder for ture ud af skolen. Skolen ligger i kommunens ”Unge-by”, hvor også det ene af kommunens ungehuse ”Ung i Odsherred” ligger tillige med børnehave, Odsherred Gymnasium, Asnæs Centret/handelscentrum, museer, brandstation, musikskole, plejecenter, svømmehal og idrætsforeninger. Alle sammen institutioner som vi samarbejder med fra 0.-9. klasse.

Det lokale erhvervsliv er også en uundværlig samarbejdspartner, særligt i forbindelse med elevpraktikker samt undervisning i uddannelse og job.

Der er flere års tradition for, at vi samarbejder med ovenstående partnere, der enten kommer ud til vores skole, eller vi besøger dem. Vi profiterer således af den faglige ekspertise, der findes i vores nærmiljø. Dels kan aktørerne i den åbne skole være med til at give eleverne nye indfaldsvinkler på specifikke faglige områder, dels kan der blive skabt mulighed for, at eleverne får en særlig indsigt i, hvordan livet på udvalgte arbejdspladser fungerer, samt give spændende oplevelser og varierede skoledage. Vi har således stor gevinst af samarbejdet og kan være stolte af, at en stor del af vores elever begynder en erhvervsuddannelse.